RECENZE: Skunk Anansie – Black Traffic

Britská kapela Skunk Anansie prožila podobně jako velká řada kolegů největší boom v době od poloviny devadesátých let do nového tisíciletí. V tom čase se stala jednou z nejvlivnějších ostrovních skupin a její hity jako Hedonism, Charlie Big Potato nebo Secretly mocně útočily na ty nejvyšší příčky v hitparádách. Kapela se prosadila na jednu stranu drsnou image s poměrně hutným rockem, na druhou stranu svou čistší, jemnější a přívětivější stránkou. Oběma polohám pak dominovala holohlavá Skin, jedna z vzhledově, ale i hlasově nejvýraznějších britských zpěvaček posledních dvou dekád.

Restart kariéry u malého vydavatelství

Skunk Anansie se v roce 2001 rozpadli, aby se dali o osm let později znovu dohromady a vydali výběr největších hitů. Jejich čtvrtá deska Wonderlustre pak ještě vyšla pod velkým labelem Universal, Black Traffic však již nese označení nezávislého labelu 100% Records. Skunk Anansie tak následují cestu dalších, ještě před několika velmi známých kapel, které si dále nenechali mluvit do vlastní tvorby a pokusili se o restart pomocí menšího vydavatelství.

Přísloví o ševci a jeho kopytu proto není kapele rozhodně cizí. Oproti minulosti do své hudby přidali maximálně náznaky elektronických samplů, jinak si jedou stále tu svojí rockovou písničku. A začínají statečně. Black Traffic otevírá vypalovačka I Will Break You a velmi pozitivním příslibem do dalších minut je také druhá Sad Sad Sad s nakažlivým refrénem, ve kterém vedle Skin vyniká také zlověstný kytarový riff. Zaujme také Spit You Out s příjemně vybrnkávanou baskytarovou linkou a s dalším dobře gradujícím refrénem, svižná I Believed in You nebo silná dvojice závěrečných skladeb – This Is Not a Game s velmi těžkou a hutnou melodií a grungová, ale současně hodně barvitá Sticky Fingers in Your Honey.

Může si čistě devadesátková kapela najít i nové fanoušky?

Black Traffic je obecně dobré a propracované album a Skunk Anansie jím bezezbytku navazují na svou předchozí úspěšnou tvorbu. Otázkou je jen to, zdali se takové album dokáže v dnešní době prosadit mezi silnou konkurencí, která přeci jen míří již trochu jinam než do špinavého a těžkého devadesátkového zvuku. Tedy zdali může novému fanouškovi vůbec něco nabídnout. Lidé Skunk Anansie znalí budou nad novým počinem rozhodně jásat, zbytek může brát Black Traffic jako ozvěny minulosti - zajímavou alternativu s dnes už jen těžko napodobitelným, ale stále chytlavým zvukem. Asi jako když se konečně odhodláte a podíváte se na film, který vám doporučil kamarád už před pár lety.