Novinky

Petr Bende: Chystám se na mandolínu!

V Metru zahrajete s kapelou a dechovou sekcí. Jak moc musela kapela svoje písně přearanžovat a kdo vymyslel dechovou sekci?
PB: Nápad s dechovou sekcí nosím v hlavě již dlouho. Vždycky jsem si chtěl zahrát s dechy a podařilo se mi to většinou v projektech s orchestrem Martina Kumžáka v Praze, nebo Borise Urbánka v Ostravě. Dechová sekce
je složená ze zkušených muzikantů. Na trubku bude hrát Pavel Petrla, na saxofon Jan Vašina a na trombón Marek Sholler. Všechny zveme, bude to stát za to!

Souvisí to s personální změnou na postu trumpetisty. Proč odchází Karel Nováček a kdo ho nahradí? 
PB: Karel Nováček si dává pauzu z důvodu vytíženosti ve svojí firmě. Nedalo se to stíhat, a tak jsem se dohodli na pauze. Vrátí se však na naše Vánoční koncerty. Band bude buď fungovat samostatně, nebo s dechovou sekcí, či sólo se saxofonem. 

S poslední deskou Trojka jste čekali čtyři roky. V čem je jiná než předchozí desky?
PB: Je tam velký posun v textech a poprvé jsem nechal textově přispět i někoho jiného než jen sebe. Můj kamarád, písničkář Slávek Janoušek, napsal několik textů, také mladí autoři s jeho Textové dílny anebo básník Michal Černík. Nějaká slova zůstala moje a hlavně hudba. Myslím, že deska je celistvější a mám z ní radost. Už díky posluchačům, kteří si ji chválí. Zkusili jsme i zahraniční produkci, a to s Carmenem Rizzo z Los Angeles, což je člověk, který produkoval taková jména, jako je třeba zpěvák Seal.



Je něco, na čem jste teď při nahrávání muzikantsky trval, co jste si v začátcích nevšimnul, nebyl jistý, nevěděl...
PB: Chtěl jsem zkusit právě jiný náhled na písně, aby byly prostě písničkové, zazpívatelné třeba jen s kytarou. Tím přispěl právě Carmen, který nám nastolil, s jakou jednoduchostí, ale s velkým pocitem, máme k písním přistupovat. Nejdéle trvaly asi texty. Hráli jsme si se slovíčky takřka tři čtvrtě roku. Vybíralo se z 32 skladeb.

Vydal jste ji loni. Čtete kritiky? Jak jste byl s reakcemi spokojen?
PB: Některé kritiky byly pochvalné a naopak. Rád se tím procházím a zajímá mě názor ostatních. Je to ale relativní. Největším kritikem jsou fanoušci, kteří naši novou desku přijali s nadšením. A to je pro mě důležité.

Které písničky patří k vašim osobním favoritům? A naopak, které si zatím nejvíc oblíbili fanoušci?
PB: K mým favoritům samozřejmě patří všechny písně, které jsem na desku dal. Vybíralo se z 32 skladeb a zůstaly tam pro mne ty nejlepší. Fanouškům se nejvíce líbí píseň  Láska, která jako první singl prolétla éterem, nebo skladba V samotách, Třicetiletý příběh a další. Každý si nějakou najde.

Povedlo se vám to, o čem sní asi většina superstárovských soutěžících – uživit se muzikou? Jak to mají členové vaší kapely?
PB: Jsem za to rád. Po soutěži jsme s kapelou odjeli za rok 2005 více než osmdesát hraní. Většinou jsme překvapili, že stojíme na vlastních nohou s vlastní muzikou. A to si myslím, že byla správná cesta, ve které jdeme i nadále. V kapele mají kluci i své boční hudební projekty, nebo učí v hudebkách, nebo i normálně pracují.

Kolik času dneska trávíte muzikou? Jak často zkoušíte?
PB: Zkoušíme vždy před nějakým projektem. Na začátku roku děláme nový program, se kterým jezdíme přes léto, pak máme variantu s dechovou sekcí, komornější unplugged program a na každoroční Vánoční turné chystáme každý rok nové věci a vlastně celý playlist. Mimo to - já mám sám ještě akustický projekt s písničkářem Pavlem Helanem a violoncellistou Štěpánem Švestkou, kterému říkáme Kolotoč, a pak koncerty s Cimbálovou muzikou Grajcar. Takže pořád je co zkoušet a vymýšlet...

Co je po technické stránce vaším hudebním snem v tuto chvíli? Něco se ještě naučit nebo koupit nový aparát?
PB: Chystám se učit hrát na mandolínu. Musím uznat, že mě ten zvuk uchvátil! I když jsem již několikrát mandolínu využíval na akustických koncertech, musím nyní více pocvičit a taky si chci nechat nějaký nástroj vyrobit.



Kdybyste měl udělat muzikantskou recenzi, která hudební mašinka vás naposledy nadchla a proč?
PB: Již dlouhá léta využívám k natáčení ve svém domácím studiu počítače Mac a s tím nahrávací systém Pro-Tools. Jsem nadšený z jeho poslední verze 10.

Udílení cen Anděl opět vyvolalo velkou diskusi. Jak se díváte na hudební ceny v ČR? Ke kterým máte respekt?
PB: Myslím, že hudební ceny jsou v republice na vzestupu. Třeba ceny Žebřík, které skvěle konkurují více komerčním Andělům, nebo i Česky slavík, který má svou prestiž. Všechny naše hudební ceny mají své pro i proti, ale jsem rád že jsou a jsem jejich součástí.

Je už teď čas mluvit o nových věcech? Hrajete nějaké? Máte čas chystat další materiál?
PB: Náš nový program je tvořen víceméně z písní z nové desky. Starší singly z předchozích alb si různě upravujeme a zařadili jsem i písně, které jsme dlouho nehráli. Samozřejmě už vznikají i nové skladby, ale zatím máme opravdu novou desku, tak se těšíme na hraní písní z ní. Zveme všechny na náš web 
a na nějakých koncertech se těšíme na viděnou!