Novinky

RECENZE: Atari Terror – Part3: Final Warning

O Atari Terror jsme naposledy psali v souvislosti s jejich loňským živákem, který poskytli zadarmo ke stažení všem fanouškům. Byl to vlastně první oficiální materiál, na kterém dala kapela světu znát, jak se vypořádala se změnou na postu jednoho ze zpěváků – Ludvíka Bohadla nahradil člen českobudějovických Satisfucktion Broňa Míka. Už v té době bylo jasné, že to byla dobrá volba. To ostatně potvrdily i další kusy – společná skladba s divočáky Hentai Corporation nebo Oh My God, první singl ze třetí desky Part3: Final Warning, který kluci představili v září.

Do třetice všeho nejlepšího, Atari Terror!

A ten předpověděl peklo. Part3: Final Warning je bezpochyby nejlepší kousek z celé diskografie Atari Terror. Zatímco dvojka hudební obec slušně překvapila a díky ní začala kapelu více registrovat, trojka je lepší na všech frontách.  Předně se nekoná častá situace, kdy kapela naláká fanoušky na povedený singl a zbytek alba je pak studnicí nudy. Vedle Oh My God naopak září například už hned dvě první skladby, zvukově hodně silná Eve a agresivnější Ghost of the Bloodbath. Obě můžou Oh My God klidně singlově následovat, ač se možná hodí víc do druhé části alba. Očekávaná kopačka tak přijde až se třetí Bright Sun, které mimo zpěváka Kurze vládne ostrý kontrast palby bicích a zastřené kytarové linky na pozadí. Třešničkový detail hrající větší roli, než by se zdálo.

Už na prvních třech skladbách je současně vidět, že si Atari Terror oproti předchozím deskám dali mnohem více zaležet i na instrumentální stránce věci. Zatímco předtím zněli spíš punkově, teď se hlušina koná jen hodně výjimečně. Deska neustále překvapuje s další a další zvukovou vrstvou, která ovšem výsledný zvuk nedusí, ale naopak obohacuje.

Nový zpěvák zapadl, nebojí se Bee Gees

Rozhodně nejsilnější skladbou na desce je pak Insane. Intro, které působí až trochu nepatřičně a vlastně ani dál nic nenapoví, přebije refrén v hlavní roli s Broňou Míkou, který má takovou gradací, že až běhá mráz po zádech. Insane je tak definitivní odpověď i těm nejzarputilejším pochybovačům, že Broňa sedl do kapely jako (doplňte dle libosti). A podobnou roli hraje i v dalších skladbách (This Is The Day nebo Great Pain), kde začišťuje chaos tvořený Kurzem a posouvá jej na další úroveň.

Atari Terror mimo tvrdosti nezavřeli dveře ani pro ně typickému humoru. Usmějete se v závěru skočné Dance Machine, když zpěváci upištěně parodují skladbu Staying Alive od Bee Gees, vyprsknete, jakmile uslyšíte Kurzovo intro k Cereal Killer („I’m the Cereal Killer, killing is my business, die!“) a culit se budete také u countryového začátku Stuck To The Tit, kde Kurz odříkává příběh jednoho obyčejného dítěte, aby jej řevem následně odsoudil do pozice všeho ničícího bastarda.

Zvukově je deska jednoduše perfektní. Díky producentskému dohledu Tomáše Varteckého a práci zvukového mága Ecsona Waldese se Atari Terror zařadili do naštěstí rostoucí skupiny domácích kapel, která se mohou pochlubit zvukem evropské, ne-li světové úrovně. K takovému závěru není potřeba ani přiložený zvukový certifikát.

Nejlepší domácí crossoverová deska. Tečka

Atari Terror nahráli nejen svou nejlepší desku, ale současně i jednu z nejlepších domácích desek současnosti. Z rebelstvím prodchnuté Part2: Attention!  převzali to nejpovedenější a na Part3: Final Warning to pečlivě vybrousili do podoby diamantu – hudební, zvukovou, aranžérskou a podle mého skromného názoru i textovou stránku. Slabá místa se hledají jen hodně těžko. Vezmeme-li v potaz i to, že desku nabízejí zadarmo ke stažení ze svého webu (bohužel jen mp3, snad se dočkáme i bezeztrátového formátu), pak můžeme oprášit otřepané PR heslo: Za žádné peníze sakra velká porce muziky. Čtyři roky čekání se vrátily i s úrokem.