Novinky

Olda Veselý: Nová deska se povedla

Od roku 2003, kdy jste se vrátil na koncertní pódia, uběhlo osm let. A až teď první deska. Proč takové napínání? 
OV: Můj jakoby návrat na pódia byl spíše jen symbolickým hostováním na nějaké společenské akci v Mikulově. Tam mě pozvali kamarádi z kapely U nás se svítí, která v mém studiu předtím natáčela CD. Nabídli mi, abych si s nimi zazpíval jednu píseň na Spojených večírcích Spojených mikulovských firem. Vybral jsem a upravil písničku napsanou pro divadelní hru Malý Princ, nacvičil ji s hochy a vystoupil s ní na zmíněném večírku. Bylo to 2.2. 2002 ve 20 hodin a 2 minuty. Při tomhle „vystoupení“ jsem si uvědomil, jak mi živý kontakt s publikem vlastně chybí. Hoši s UNSS byli dost aktivní a začali domlouvat více koncertů  a to hlavně v různých pražských klubech a já jezdil s nimi. Hostovat ovšem s jednou písní mi připadalo hloupé a tak jsem připravil skladeb více. Některé byly úplně nové, některé byly úpravou a modernizací mých starších skladeb. Když počet mých skladeb činil víc než polovinu repertoáru, neunesl zpěvák Libor Lípa tuto skutečnost a na vlastní žádost z kapely odešel. Poslal mi sms na Krétu, že končí s hudbou. Teprve tehdy vznikl €-band . Musel se ovšem dobudovat celý program, abychom byli schopni hrát alespoň dvě hodiny. Mezi tím vyšly dvě CD, které část našeho repertoáru obsahovaly. První deska byla „Samá voda, přihořívá“ nesoucí také ukázky z mých scénických hudeb. Druhá byla „The best of 1967-2007“ , kde byly i nahrávky skupin Synkopy 61 a Blue effect. Některé skladby zde ale už se mnou nahrával také €-band, pokud byly součástí našeho programu. Restart tedy není první deskou této kapely, ale je její první deskou koncepční. Koncem roku 2010 na mě vyvinuli tlak kamarádi z mého okolí, že bych měl zužitkovat nový nashromážděný hudební materiál a připravit jej pro úplně nové album. €- band prodělal mezitím drobné personální změny a vyzrál. Navíc se sešlo více sponzorů a tak vznikl projekt Restart.

Osvětlete název Restart, který je navíc na obalu desky doprovozen klávesovou zkratkou. 
OV: Restart  znamená přesně to co znamená. Tedy opětné oživení činnosti. Především samozřejmě koncertní. 

Jaká je podle vás nová deska - uslyšíme závan starší tvorby nebo vás naopak ovlivnil moderní zvuk? 
OV: Podle mě je hlavně dobrá. Neumím říct zda je zvukově "in". Dnes je poněkud obtížné určit, co je a co není moderní. Každopádně je tam míň kláves než je u mě obvyklé, minimum sól a důraz je kladen na texty a jejich srozumitelnost.

Restart - to je dvanáct skladeb. Je tam nějaká novinka nebo je budeme znát z koncertů? 
OV: Asi pět věcí je možné znát z koncertů, ale převážná většina je úplně nová. A kromě toho je tam bonus – nová nahrávka Malého Prince. 

Na albu uslyšíme i významné hosty jako Vlastu Třešňáka a další. Jak jste je zapojil? A do jaké míry mohli vnést něco svého? 
OV: Třešňáka jsem pozval , aby mi nahrál foukací harmoniku do písně, o které si myslím, že se tam hodí. Nahrál ji úplně po svém. Dál pak na albu hostuje ve dvou věcech zpěvák Dan Piršč a v osmi písních zpívají sbory Avokádo.

Nahrávali jste ve Vašem studiu a pak také ve studiu DISK na Barrandově, kde se cítí jako doma váš kytarista Petr Krkavec. Jaká bývá atmosféra? Prokládáte práci večírky nebo jste svědomití rockeři? 
OV: Atmosféra je během nahrávání veskrze pracovní, ale současně i pohodová. Večírek si můžeme dovolit jen, když je dokončena určitá fáze nahrávání a my jsme přesvědčeni, že zatím je vše v pořádku.

Můžete našim čtenářům stručně shrnout pracovní postup na desce Restart?
OV: Stručně to moc nelze. Přípravu jsem začal na přelomu listopadu a prosince roku 2010. Ty skladby, které jsem měl vybrané, existovaly prakticky jen jako demáče a většinou bez textů. Bylo nutné je aranžérsky učesat, otextovat, zkrátit, vyházet zbytečná sóla. Naštěstí pro texty, respektive pro urychlení jejich vzniku, jsem u každé písničky cítil její příběh a mohl jsem textaře přivést k hotovým tématům. Pracoval jsem na svém poněkud nevýkonném computeru, ale na jaře mi studio DISK zapůjčilo absolutní dělo od Apple a já mohl své skladby převést do něj a tam dokončit to, co dokončit šlo. Pak se celý komplet převezl na Barrandov, natočily se do něj živé nástroje – tedy bicí, basy, kytary, sborové zpěvy, sólové zpěvy a pochopitelně i Třešňákova foukací harmonika. Následně se vše smíchalo, což je nejdelší a nejdůležitější fáze při natáčení takového projektu, a pak se provedl tzv. mastering – tedy proces, kdy se dodělá celkový zvukový obraz všech nahrávek. Současně s tím se připravuje obal, korigují všechny texty atd., atd. Celkově mi deska zabrala osm měsíců intenzivní práce.

V čem se Olda Veselý s E-bandem shodne a co naopak vyvolává dusno? 
OV: My nemáme v kapele nějaká dusna. Snažíme se řešit vše dohodou. Protože €- band je pro nás především hobby, máme každý ještě jiné činnosti, které nás živí a jediná věc , kde se neshodneme jsou tudíž termíny.

CDčko se prodává od půlky srpna. Jaký vztah teď k němu máte? Těšíte se, jak na hudbu budou reagovat posluchači nebo naopak potřebujete od písniček po několika měsících pauzu? 
OV: CD se prodává od 1.září. Pouze na turné s Čechomorem je bylo možno zakoupit dřív. A skutečnost, že mi ta muzika stále ještě neleze krkem, svědčí o tom, že jsem s ní alespoň já spokojený. A před diváky se s novou muzikou těšíme.

Na pódium se před publikum stavíte od konce 60.let. Jak byste srovnal publikum z dob Synkop 61 nebo Blue Effectu a publikum, které na vás chodí do klubů dneska? 
OV: Publikum je úplně jiné. Není divu. Proběhla generační výměna, od šedesátých let nastala už třetí společenská přeměna, takže nikdo nemůže očekávat od publika obdobný přístup, jaký byl dříve.

Často hráváte na letních festivalech. Oslovila vás tam nějaká mladá začínající kapela? Umíte být ještě fanouškem? 
OV: Na letních festivalech jsme právě díky natáčení vůbec nehráli, tudíž znám některé mladé kapely jen z doslechu. Fanouškem být umím, ale spíše se to týká osob jako Sting, Gabriel, Joe Cocker. 

21.9. hrajete v brněnském klubu Metro. V čem jsou brněnské koncerty jiné než ostatní? A jak se vám hraje, když v publiku stojí vaši kamarádi - muzikanti?  
OV: Neřekl bych, že jsou brněnské koncerty nějak odlišné od jiných. Ovšem křtící koncerty obecně jsou proti normálním netypické, protože na ně zveme i lidi, kteří jinak na koncerty nechodí, nebo chodí jen vyjímečně a tak může být reakce publika nevyzpytatelná. To uvidíme.