Novinky

Goldies Oldies 16. Miloš Morávek - brněnský kytarový "Edison"

Miloš Morávek se narodil 29. května 1951 v Brně. Pochází z hudebně založené rodiny. Jeho otec (povoláním účetní) byl amatérský jazzový pianista, který svého syna přivedl ke klavíru, na nějž se učil hrát v LŠU. Nedlouho poté byl jeho zájem věnovat se hudbě zaměněn ve vášeň pro modely letadel a tehdejší dobovou elektroniku, což načas vytěsnilo z jeho života hudební směr. Odmalička projevoval výrazné technické nadání, orientované zejména na slaboproudou elektrotechniku. Po vyučení v oboru, absolvoval v Brně střední elektrotechnickou průmyslovou školu.

Muzikantské sklony se u něho probudily v r. 1965, kdy se začal učit hrát na kytaru. Od prvopočátku ho jeho technická orientace vedla ke stavbám stále komplikovanějších kytarových sól. Jeho smysl pro preciznost a trpělivost (pravděpodobně i díky modelařině) mu umožňoval dlouhé hodiny cvičit stupnice a kytarovou techniku.

Jimi Hendrix ukázal cestu

V r. 1966 poprvé vystupoval na veřejnosti s bezejmennou školní bigbítovou skupinou v brněnském zábavním centru Rozmarýn. Repertoár tvořily převážně instrumentální skladby anglických Shadows. První zajímavější pokusy pracovat s hudebním tématem realizoval v duu Morávek a Fanfrdla. V domácích podmínkách tehdy dochází k prvním vážnějším krokům v nahrávání hudebního záznamu. Kytarový tón vnímal vždy jako živý materiál a proto celkem pochopitelně prozkoumával i jeho zvukově barevné spektrum. Vzrušovalo ho tónové zkreslení a hledal jeho další možnosti. Když uslyšel hrát fenomenálního Jimiho Hendrixe, dokonale mu propadl a naučil se jeho slavné sólo ve skladbě Hey Joe. 

Brzy dokázal na profesionální úrovni zhotovit různá technická doplňková zařízení k elektrickým kytarám, jako byly booster, wah wah pedál, ale i echo effect, vyrobit zesilovače, opravovat mikrofony, snímače, reproduktory… prostě všechno, co amatérská rocková skupina nevládnoucí finančním potenciálem ke své existenci nezbytně potřebovala. Silnou motivací byla okolnost, že v tehdejších časech nebylo možné legálním způsobem získat kvalitní profesionální technická přídavná zařízení, ale i kdyby byla, nikdo by je nedokázal z amatérských hudebníků zaplatit… Proslul pod přezdívkou „Edison“. První skutečnou skupinou, do které nastoupil v r. 1971, byli The Madmen, kteří se orientovali na hardrock. Ve svém repertoáru měli skladby Uriah Heep, Deep Purple, i Black Sabbath. S nimi získával první větší praxi na tanečních zábavách na Brněnsku.

Cenná devíza Progres 2

Po rozpadu základního kádru známé skupiny Generace Q (potažmo Generace) se v r. 1975 připojil ke skupině Regenerace. Sestava – Miloš Morávek: sólová kytara, Vilém Majtner: kytara, zpěv, Roman Dragoun: varhany, zpěv, Jaroslav Píchovec: baskytara a Jiří Netík: bicí nástroje. V létě r. 1977 si ho vytipoval na taneční zábavě jako kytaristu do nově se formujících Progres 2, bubeník Zdeněk Kluka. Nastoupil ovšem jako samostatný projektant automatizace v JmVAK, proto nabídku nejprve odmítl. Potom ale z profesně vývojového a slušně placeného místa odešel na nejistou rozhoupanou bigbítovou loď  a od podzimu téhož roku se stal kytaristou skupiny.  Zde se také zprofesionalizoval. Zdeněk Kluka, Pavel Váně, Pavel Pelc, Miloš Morávek a talentovaný klávesový konzervatorista Karel Horký tvořili tehdejší kádr skupiny. Morávkovy zajímavé improvizační schopnosti a velmi slušná, neustále pilovaná  kytarová technika se pro Progres staly cennou devízou.

Pořídil si kytaru zn. Ibanez (později dva modely), které zůstal věrný dodnes. Zesilovače a reproboxy měl vlastní výroby. Později vlastnil reprobox Sound City s vlastním osazením a krabičky Electroharmonix.

S Progres 2 realizoval první českou velmi úspěšnou rockovou operu Dialog s vesmírem (1978), vyšla v albové verzi doplněné singly (1980). Skladby V zajetí počítačů, Odlet a Honička ve velmi pozitivním světle představují jeho kytarový potenciál a dvojalbum Třetí kniha džunglí (1982), kde se víc projevil jako skladatel. Zde jsou jeho  kytarové party velmi výrazné ve skladbách Kdo jsem, Zákon, Strach, Ozvěny nebo Čím je svět můj.Počátkem r. 1983, unaven z dlouhých artrockových  ploch a tematických audiovizuálních pořadů odchází Morávek s klávesovým hráčem a zpěvákem Romanem Dragounem založit na brněnské scéně novou skupinu Futurum. Sestava: Miloš Morávek: kytara, Emil Kopřiva: baskytara (později kytara), Roman Dragoun: klávesové nástroje, zpěv a Jan Seidl: bicí nástroje. Inspirační zdroje přicházely od U.K., King Crimson a Talking Heads. S nimi natočil jejich první album Ostrov Země (1984).

Morávek, (v řadách skupiny Futurum) vedle Radima Hladíka, byl pravděpodobně první kytarista u nás, co použil analogový kytarový synthesizer Korg.

Za nevyjasněných okolností odchází a jako záskok nastupuje do populární heavy-metalové skupiny Kern s charismatickým zpěvákem Jaroslavem Albertem Kronkem. V r. 1986 skupinu zprofesionalizoval. Jako kytarista se podřídil jejich kmenovému repertoáru, bez dalších autorských ambicí. Účinkuje na albu Blízko nás.

Morávek platnou posilou Synkop

V r. 1988 se stal kytaristou poslední fáze známých brněnských Synkop, hledajících novou hudební tvář. Sestava: Oldřich Veselý: klávesové nástroje, sólový zpěv, Jiří Rybář: bicí nástroje, sbor, Vilém Majtner: kytara, baskytara, zpěv a Miloš Morávek: kytara a elektronika. Pro Synkopy byl cenným přínosem i po technické stránce, když skupina začala experimentovat s počítači. Protože koncertů začalo časem ubývat (se souhlasem Veselého) utvořil s kreativním technikem skupiny Michalem Sedlaříkem a zpěvačkou Pavlou Dvořáčkovou (Progres/Pokrok) experimentální vlastní projekt, který se ve finále nepodařilo plně realizovat.Po sametové revoluci se Synkopy neplánovaně rozešly, nicméně Morávek ještě vystupuje na albu Oldřicha Veselého a Pavla Vrby – Dlouhá noc (1990). Morávek a Majtner plánovali založit vlastní skupinu, což se bohužel nezdařilo.

Návrat ztraceného kytaristy

Ukončil svoji profesionální činnost a začal podnikat. Nejdříve prodával motocykly a pak založil firmu zabývající se elektrickým pohonem zvonů na kostelních věžích. Poté s kamarádem Milanem Kuncem založili firmu M-servis, zabývající se opravami hudebních nástrojů, aparatur a ozvučovací techniky se stálým servisem pro soukromá rádia. Věnuje se  prodeji kytar a poradenství v dané oblasti.
 Po šesti letech (aniž by předpokládal, že se k hudbě vrátí) přijal pozvánku dávných kamarádů a připojil se k The Madmen, kteří se stali Uriah Heep Revival Band. Po odchodu kytaristy Ivana Manolova v r. 2005, se opět stal součástí slavných Progres. V r. 2006, po znovuvzkříšení skupiny Futurum, zaujal i zde svoje místo. Obdivuje kytaristy Roberta Frippa, Al DiMeolu a Johna McLaughlina. Ryzí rocker po všech stránkách.